Особливе місце посідають ігри, створені дітьми, – їх називають творчими. У цих іграх учні відтворюють у ролях усе те, що вони бачать навколо себе в житті та діяльності дорослих. Творча гра найбільш повно формує особистість дитини, тому є вагомим засобом виховання.
Цікаві ігри створюють бадьорий, радісний настрій,
наповнюють життя дітей, задовольняють їхню потребу в активній діяльності. У грі
дитина відчуває себе членом колективу, справедливо оцінює дії й учинки своїх
товаришів і свої власні. Розкриваються під час гри особливості кожної дитини,
її інтереси, риси характеру.
На практиці використовують такі різновиди дидактичних
ігор:
-
дидактичні розвивальні ігрові оболонки;
- психотехнічні
ігри;
За допомогою дидактичних ігор діти вчаться порівнювати та
групувати предмети як за зовнішніми ознаками, так і за їхнім призначенням. Вони
сприяють розвитку психічних процесів дитини, розвивають зосередженість, увагу,
наполегливість, пізнавальні здібності, пам'ять та інтелект. У свою чергу, добре
розвинені психічні процеси сприятимуть розвитку пізнавальної зацікавленості й
мобілізації навчання.
Дидактичні розвивальні ігрові оболонки
Найпоширеніший, найпростіший вид гри – це так знані
«ігрові оболонки». Наприклад, діти потрапляють до якогось чарівного світу, де
вони повинні пройти випробування, для того щоб знайти щось, когось урятувати
або просто повернутися додому. Кожне випробування – це завдання на розвиток
певних навичок або встановлення відносин між дітьми. Найчастіше використовують
«ігрові оболонки», побудовані за принципом – злі сил щось вкрали, сховали,
зламали, а добрі герої, не шкодуючи сил, відновлюють справедливість, рятують і
захищають слабких.
Психотехнічні ігри
Творчій зміст психотехнічних ігор поєднується з
колективною формою їх проведення, тому ці ігри є дієвим засобом зміцнення
класного колективу.
Вправи побудовані так, що для їх успішного виконання
необхідна скоординована робота всього учнівського колективу. Спільно виконуючи
конкретне завдання, учасники гри постійно прагнуть до взаєморозуміння й
узгодження дій відповідно до принципів об’єднання зусиль, починають щось створювати,
придумувати. Робота з психотехнічними вправами добре стимулює включення
невикористаних психічних резервів учнів, дає додатковий поштовх особистості.
Гра є найбільш доступним для дітей видом діяльності, способом переробки здобутих з навколишнього світу вражень, знань, тому вона відіграє значну роль у розвитку дитини.
Вихователь Марина Пономарьова